Drodzy rodzice i wychowawcy wykorzystajmy obecny, trudny czas na naszą korzyść. Przejrzenie poniższych stron ułatwi nam rozmowy z dzieckiem, umożliwi ochronę przed treściami, z którymi może sobie nie poradzić emocjonalnie. Zgodnie z zasadą, że zapobieganie problemom z dzieckiem, młodzieżą jest dużo łatwiejsze od ich rozwiązywania. 🙂
STRONY DO POLECENIA:
- http://www.uzaleznieniabehawioralne.pl – strona dotyczy problematyki uzależnień behawioralnych, zawiera bogaty zasób informacji raportów, doniesień z badań, materiałów filmowych dotyczących poruszanych zagadnień, zawiera poradniki dla rodziców!
- http://www.dzieckowsieci.pl/ – strona zawierająca między innymi informacje dotyczące kampanii „Chroń dziecko w sieci”, która ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów.
- http://fdds.pl – strona Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), której głównym celem jest ochrona dzieci przed wykorzystywaniem i przemocą. Na stronie znajdziemy bogatą bazę informacji dla dzieci i młodzieży, rodziców i profesjonalistów, zasoby multimedialne, ciekawe artykuły i wiele innych potrzebnych w pracy z dziećmi i młodzieżą treści.
- http://przytulhejtera.pl/ – strona akcji „Przytul hejtera”, która ma na celu propagowanie sprzeciwu wobec hejtu w sieci, ale bez agresji i eskalowania przemocy. Jej organizatorem jest Fundacja Dzieci Niczyje a partnerem Facebook. Zawiera ciekawe filmiki do wykorzystania w pracy z młodzieżą.
- www.stopcyberbullying.org – strona anglojęzyczna zawierająca informacje dotyczące przemocy w Internecie,
- https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/cyberprzemoc/ – strona zawierająca bogate zasoby z szeroko rozumianej edukacji medialnej, zawiera ciekawe scenariusze zajęć do wykorzystania na poszczególnych etapach edukacyjnych. Wszystkie materiały zamieszczone w serwisie Edukacja Medialna są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach. Można je bezpłatnie przeglądać, ściągać na swój komputer, a także dostosowywać do własnych potrzeb i udostępniać innym.
- http://hejtstop.pl/ – strona służąca wysyłaniu i blokowaniu informacji związanych z hejtowaniem w Internecie.
- https://www.cyfrowobezpieczni.pl/ – strona projektu obejmującego szkoły wsparciem informacyjnym, edukacyjnym i doradczym odnoście bezpieczeństwa w Internecie. Strona zawiera bogate materiały edukacyjne: scenariusze zajęć, multimedia, artykuły, raporty z badań i inne.
- www.sieciaki.pl strona dla dzieci, bardzo przystępna forma
- www.dyzurnet.pl tumożemy zgłaszać przemoc, pracownicy podejmują interwencje
- www.helpline.org.pl
- www.cyberbulying.org
- www.netbullies.com
Ponadto: na you tube są liczne filmiki edukacyjne na powyższe tematy. Wystarczy wpisać temat na you tube. 🙂
W trosce o dobro dziecka konieczne jest zainstalowanie rodzicielskiego programu ochronnego w laptopie, tablecie, smartfonie dziecka. Programy ochronne rodzicielskie są do pobrania za darmo, zarówno na komputer, jak na smartfon. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę: „rodzicielski program ochronny”, następnie pobrać i zainstalować. Nie są to skomplikowane czynności, ewentualnie niejedna znajoma osoba może nam pomóc.
Pamiętajmy, że uzależnienie od Internetu jest uzależnieniem, jak każde inne. Zdefiniowane jest ono jako kompulsywna utrata kontroli impulsów. W wyniku tego uzależnienia: mogą zostać zniszczone relacje z bliskimi, obniżone oceny szkolne, czy nawet stanąć po znakiem zapytania dalsze zatrudnienie.
Nadmierne korzystanie z: gier online, zakupów przez Internet, korzystanie z portali społecznościowych, czat, maraton surfowania po stronach internetowych – wszystko to składa się na uzależnienie od Internetu. Występowanie takich objawów może świadczyć o pojawiającym się lub już zaistniałym problemie uzależnienia od Internetu.
Ważne pytania:
1. Ile czasu Twoje dziecko korzysta z dostępu do Internetu i w jaki sposób?
2. Jak zachowuje się Twoje dziecko, jeśli nie może skorzystać z dostępu do Internetu (np. brak prądu, kara).
3. Czy Twoje dziecko nie okłamuje Cię co do długości korzystania z dostępu do internetu?
4. Czy nie pogorszyły się oceny szkolne Twojego dziecka?
5. Czy kiedy dziecko korzysta z Internetu może siedzieć przy komputerze (ewentualnie innym urządzeniu służącym do dostępu z Internetem) nieprzerwanie przez wiele godzin?
6. Czy zarywa sen i przestało spotykać się z kolegami, by móc korzystać z Internetu?
7. Czy na pytania dotyczące korzystania z Internetu reaguje agresywnie?
Opracowała: Ewa Skrok psycholog
Jak przebiega proces uzależnienia
W początkowej fazie Internet wywołuje zainteresowane i sprawia przyjemność. Na tym etapie użytkownik poznaje i racjonalnie wykorzystuje dostęp do Internetu. Następnie osoba ta coraz więcej czasu poświęca na korzystanie z Internetu. Traci inne zainteresowania. A gdy nie może skorzystać z dostępu do Internetu pojawiają się natrętne myśli na jego temat. Jest to już faza uzależnienia. Następnym krokiem jest zaniedbywanie obowiązków, rodziny i przyjaciół. Cała aktywność osoby uzależnionej skupia się wokół Internetu. Wszelkie inne działania i aktywności są mniej istotne. Bycie „w sieci” przyjmuje postać codziennych, wielogodzinnych a często nawet nieprzerwanych sesji, których skutkiem bywa spiętrzanie się problemów zawodowych, rodzinnych, szkolnych, czy towarzyskich. Dochodzi do tego, że osoba uzależniona ogranicza czas na sen, odżywianie, naukę czy pracę – po to tylko, by mieć go więcej na dostęp do Internetu i korzystanie z niego w wybrany przez siebie sposób (granie, czatowanie, portale społecznościowe, inne). Jest to faza destrukcyjna uzależnienia od Internetu i może się ona niekorzystnie odbijać na stanie zdrowia osoby uzależnionej.
Objawy mogące występować u osób uzależnionych to: zaburzenia koncentracji uwagi i sprawności myślenia, zaburzenia kontroli popędów, pogorszenie wzroku, bóle pleców i kręgosłupa, podatność na infekcje, bezsenność, nadpobudliwość.
O uzależnieniu od dostępu do Internetu możemy mówić, gdy wystąpi przynajmniej 3 z 6 opisanych poniżej objawów równocześnie:
1.Silne pragnienie lub poczucie przymusu korzystania z dostępu do Internetu, bycia na portalach społecznościowych, ciągłego sprawdzania poczty elektronicznej, korzystania z gier on-line czy czatu.
2. Trudności z samokontrolą dotyczącą powstrzymania się od włączenia przeglądarki internetowej, komputera, sprawdzenia poczty, włączenia gry.
3. Wystąpienie zespołu abstynencyjnego (np. złe samopoczucie wywołane brakiem dostępu do Internetu).
4.Zaistnienie tolerancji, tj. sytuacji, w której dla osiągnięcia zamierzonego efektu konieczne jest coraz częstsze i dłuższe korzystanie z Internetu.
5. Utrata zainteresowań oraz przyjemności istniejących przed uzależnieniem się. 6. Uporczywe korzystanie z dostępu do Internetu (w różny sposób) mimo bezspornych dowodów na destrukcyjny wpływ na zdrowie oraz stosunki społeczne.
LITERATURA DO POLECENIA
- https://cybernauci.edu.pl/wp-content/uploads/2016/06/Cybernauci-diagnoza-wiedzy-umiej%C4%99tno%C5%9Bci-i-kompetencji.-Raport.pdf publikacja pt „Cybernauci – diagnoza wiedzy, umiejętności i kompetencji dzieci i młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu. Raport podsumowujący badanie ex-ante.” Opracowanie: dr Małgorzata Baran, Ewa Cichocka, Paweł Maranowski, Wojciech Pander
- https://akademia.nask.pl/badania/RAPORT%20-%20Nastolatki%203.0%20-%20wybrane%20wyniki%20bada%C5%84%20og%C3%B3lnopolskich.pdf Raport z badania
Nastolatki 3.0
- https://akademia.nask.pl/publikacje/dbaj%20o%20bezpieczenstwo%20dziecka%20w%20internecie.pdf – broszura nt. zagrożeń w internecie
- https://akademia.nask.pl/publikacje/plakat_gry_komputerowe_5.pdf – broszura – oznaczenie gier komputerowych
- https://akademia.nask.pl/publikacje/szkolna%20procedura%20post%C4%99powania.pdf – broszura nt. cyberprzemocy
- https://akademia.nask.pl/publikacje/plakat_szkolna_procedura_reagowania_wobec_ofiary_cyberprzemocy.pdf – broszura nt. cyberprzemocy
- https://akademia.nask.pl/publikacje/plakat-a3_dekalog_praw_i_obowiazkow.pdf – broszura nt. praw i obowiązków internauty
- https://akademia.nask.pl/publikacje/Nastolatki_wobec_internetu_.pdf – publikacja pt. Nastolatki wobec internetu
- https://akademia.nask.pl/publikacje/Zagr-intern.pdf – broszura dla rodziców, nauczycieli , wychowawców nt. zagrożeń internetowych
- http://www.kuratorium.lodz.pl/data/other/poradnik-jak_reagowac_na_cyberprzemoc.pdf